Friday, 22 April 2016

error kod

Senarai Kod Reject / Error
SP10 -
Nombor Kad pengenalan baru salah.
Remark/Resolution
Semak butiran kad pengenalan pemilik asal dengan penyedia rangkaian sedia ada ( Donor asal). Betulkan dan Re-submit semula permohonan MNP.
SP11 -
 Nombor Kad pengenalan lama salah.
Remark/Resolution
Semak butiran kad pengenalan pemilik asal dengan penyedia rangkaian sedia ada ( Donor asal). Betulkan dan Re-submit semula permohonan MNP.
SP12 -
Nombor ID polis/tentera salah.
Remark/Resolution :
Semak butiran Nombor ID Polis/tentera pemilik asal dengan penyedia rangkaian sedia ada ( Donor asal). Betulkan dan Re-submit semula permohonan MNP.
SP13 -
Nombor Passport salah.
Remark/Resolution
Semak butiran Passport pemilik asal dengan penyedia rangkaian sedia ada ( Donor asal). Betulkan dan Re-submit semula permohonan MNP.
SP51 -
Nombor masih mempunyai kontrak dengan donor asal.
Remark/Resolution
Semak dengan penyedia rangkaian sedia ada ( Donor asal)samada nombor tersebut mempunyai kontrak atau tidak. Pemilik asal perlu batalkan kontrak sedia ada. Sekiranya Kontrak sudah di batalkan , Re-submit semula permohonan MNP tersebut.
SP52 -
Mempunyai akaun tertunggak.
Remark/Resolution :
Pemilik asal perlu jelaskan pembayaran akaun yang tertunggak dengan Penyedia rangkaian sedia ada ( Donor asal). Jika Boleh, lebihkan pembayaran bil. Sekiranya akaun telah dibersihkan dari tunggakan, Sila Re-submit semula Permohonan MNP.
SP54 -
Nombor yg hendak di MNP bukan dari donor yg di daftar.
Remark/Resolution :
 Pemilik asal perlu semak dengan rangkaian sedia ada ( donor asal) samada nombor tersebut adalah betul dari rangkaian yg di daftarkan. Setelah mendapat pengesahan, Sila Re-submit semula permohonan MNP tersebut.

SP55 -
Nombor telah tiada perkhidmatan.
Remark/Resolution
Pemilik asal perlu pastikan nombor masih aktif  dan sah sebelum membuat permohonan utk MNP. Sekiranya nombor telah tiada perkhidmatan, nombor tersebut tidak boleh digunakan lagi.
SP56 -
Nombor tersebut iaitu Pemegang Akaun Utama ( Principal Line)
mempunyai talian tambahan di bawahnya ( Supplementary Line).
Remark/Resolution :  
Pemegang Akaun Utama mesti pergi ke Penyedia Rangkaian sedia ada (Donor Asal) utk tamatkan talian tambahan dan salah satu nombor dari talian tambahan tadi perlu mendaftar semula utk menjadi Pemegang Akaun utama (Principal Line). Setelah proses berjaya, Permohonan MNP utk nombor tadi boleh di re-submit semula
SP57 -
Talian tambahan( Supplementary Line) mempunyai Pemegang akaun utama
( Principal Line) yang perlu di alihkan
Remark/Resolution
Pemegang talian tambahan perlu mendaftar semula sebagai pemegang akaun utama. sebaik sahaja proses ini selesai, maka mereka boleh meneruskan untuk meminta mengalihkan nombor tersebut.
SP58 -
sebahagian atau semua nombor bukan kepunyaan pelanggan atau syarikat utama.
Remark/Resolution
Pengguna Talian tambahan (Supplementary Line) perlu mendaftar semula sebagai pengguna Utama ( Principal subscriber) atau sebagai Pengguna individu.sebaik sahaja proses ini selesai, maka mereka boleh meneruskan untuk meminta mengalihkan nombor tersebut
SP59 -
Melebihi had Kredit.
Remark/Resolution
memastikan penggunaan perkhidmatan yang sedia ada tidak melebihi had kredit yang ditetapkan oleh operator rangkaian semasa.
SP61 -
nombor pelanggan dicabut sementara ( Disconnected) –
samada secara tidak sukarela dan sukarela.
Remark/Resolution
Tanya pelanggan untuk menyemak status talian / Nombor mereka dengan penyedia perkhidmatan semasa. Memastikan nombor masih aktif / dihubungkan dengan pembekal rangkaian semasa sebelum permintaan untuk mengalihkan nombor tersebut.
SP71 -
User TIDAK / LAMBAT membalas sms pengesahan port out daripada donor asal.
Remark/Resolution :
Re-submit semula permohonan MNP tersebut dan pastikan user membalas sms pengesahan port out dengan kadar segera.

MNP FAILURE CODE and DESCRIPTIONS.


NPC0013E - Participant does not have the permission to send this message
NPC1029E - Cannot be greater than the current date for field
NPC1030E - NPR Requests currently being blocked for Participant ID
NPC0001E - Internal error: Could not connect to database. Please report the problem to TGA Help Desk
NPC0002E - User id not found. Please retry with valid user id
NPC0003E - Invalid password. Please retry with the correct password
NPC0006E - Database Exception in processing message. Please report the problem to TGA Help Desk
NPC0007E - Exception in marshalling message. Please check your input
NPC0008E - Unexpected Exception. Please contact TGA Help Desk
NPC0012E - Duplicate message: Message ignored.
NPC1001E - Message Code is invalid for Service Type. Note: Message Codes/Service Type are case sensitive
NPC1002E - Field should not be provided for message code
NPC1003E - Participant ID is not a valid Participant ID
NPC1004E - Is a required field for message code
NPC1005E - Invalid value for field
NPC1006E - Port ID not known to NPC system
NPC1009E - Route information is not found for. Please contact TGA Help Desk
NPC1011E - Some/all numbers in - do not belong to donor
NPC1012E - Invalid Region Code
NPC1013E - Value for at least one of the following fields is required :
OldNRIC, NewNRIC, PassportNum, ArmedForcesID
NPC1014E - Value of Field changed from
NPC1015E - Given Number From and Number To not found in database.
NPC1016E - List of Ported Numbers does not match the database values. Missing Number
NPC1017E - Originator must be the Donor
NPC1018E - Originator must be Recipient
NPC1019E - Port in progress for some/all numbers in
NPC1020E - Data/Fax number(s) used are in conflict with
NPC1021E - Duplicated exists in the list
NPC1022E - Some/all numbers in do not belong to recipient.
NPC1023E - Some/all numbers in deactivated already
NPC1025E - A maximum of numbers may be entered for Service Type MOBILE-INDIV
NPC1026E - A maximum of numbers may be entered for Service Type MOBILE-CORP
NPC1027E - Numbers not ported
NPC1028E - A maximum of reject code may be entered for each MSISDN.

No comments:

Post a Comment